Šiandieniniame kontekste susiduriame su milžinišku iššūkiu – pristatyti ne tik menininko, bet ir visos žmonijos būseną ir mintis. Tikiu, jog tai bus galima išvysti artėjančioje Antano Zabielavičiaus parodoje „Plutono laikas“. Menininkas, plačiau žinomas kaip Azartget, yra esencialistinio meno kūrėjas, kurio darbai dažnai interpretuojami kaip žmogaus patirčių filosofinės refleksijos. Parodą inicijuoja atvira meno kūrėjų platforma NBA (non budget art) vėl suteikdama mums visiems galimybę susipažinti su šiuolaikinio meno akistatomis. Ši platforma, nepritarianti tradiciniam menininkų vertinimui ir reitingavimui pagal meno projektų ekonominę vertę, dar kartą neginčijamai parodo, kaip menininkai gali kurti ir įgyvendinti įspūdingus sumanymus nepaisant finansinių apribojimų.

Renginys, prasidėsiantis mėnesio pabaigoje, plačiai atveria audiovizualinių menų langą į karo vis dar niokojamą kraštą. Azartget pristato meninį ginklą, nors ir simbolinį, tačiau vis tiek galingą ir kupiną reikšmės – kovinius sviedinius „žemė – oras“. Ši devynių tūkstančių menininko rankomis sukurtų rutuliukų kolekcija iš žemės ir vandens yra gili estetinė ir emocinė reakcija į karą Ukrainoje, kurią žiūrovai neabejotinai atpažins.

Dažnai diskutuojame apie aktualų meną, kuris priverčia mus atkreipti dėmesį į tai, kas svarbu. Azartget instaliacija „Plutono laikas“ tikrai atitinka šį apibūdinimą. Būdamas unikalus balsas Lietuvos menininkų pasaulio peizaže, jis savo darbuose jungia monumentalumą, konceptualumą ir scenografiją, Tai stulbina ir įtraukia. Jo meno kūriniai yra ne tik ekologški ir tvarūs, bet ir aplinkos dalis. Įprastai autorius renkasi tai, kas yra laikoma beverčiais dalykais, tokiais kaip pernykščiai lapai, pakelės smėlis ar nupjauta žolė… Savo kūriniuose menininkas perkelia tai į visiškai naują kontekstą, suteikdamas joms naują gyvenimą ir prasmę. Šios medžiagos yra paimamos iš gamtos ir panaudotos grąžinamos atgal į ją. Tai yra kūryba, kuri lyg gyvenimo ciklas, grįžtantis į pradžią ir suteikiantis mums gilesnį supratimą ir naują perspektyvą.

Bet tai dar ne viskas. Azartget parodoje „Plutono Laikas” atskleidžia daugiau nei karinės agresijos padarinius, kuriuos patiriame. Jis kalba apie laiko esmę – jo tėkmę, kuri gali būti kitokia nei mums įprasta. Plutono laikas, šešis kartus lėtesnis nei mūsų planetos, yra menininko kūrybos metafora, puikiai atspindinti ilgai besitęsiančią kovą Ukrainoje. Instaliacijoje autorius kviečia mus patirti ne tik karo sukeltą gilų įspaudą, bet ir tą ilgą, atrodo, niekada nesibaigiančią laiko tėkmę, kuomet kyla ir leidžiasi viltis, ištuštėdama ir vėl prisipildydama patirtimis. Jis moko matyti laiką kaip procesą ir veiksnį, kuris teka ir transformuoja mus. Per Plutono laiko tėkmę mums suteikiama galimybė pažvelgti į pasaulio pokyčius iš kito, aukščiau esančio taško, tarsi iš kito dangaus kūno ir jo laiku. Tai keičia požiūrį į mūsų planetą ir padeda suvokti jos pažeidžiamumą.

„Plutono laikas“ – paroda, kuri nėra skirta tik menininkams ar meno mylėtojams, bet ir tiems, kurie nori giliau suprasti mūsų planetos ir jos gyventojų būklę. Tai kvietimas kiekvienam žiūrovui patirti menininko sukurtą pasaulį, esantį tarp čia ir toli, tarp tikrovės ir svajonės, tarp žemės ir oro. Azartget skatina mus pažvelgti į tai, ko nepastebime ir leidžia patirti tai, kas yra neįmanoma.

Prof. Gregory Wide

 

Paroda „Plutono laikas“ vyks Jono Meko vizualiųjų menų centre nuo liepos 21d. iki rugpjūčio 30d., Malūnų g. 8, Vilnius

Jono Meko vizualiųjų menų centras – www.mekas.lt

Daugiau apie menininko kūrybą – www.azartget.com 

Leave a Reply